Rádiem řízený třímetrový větroň Monarcha

8. března 2007

Lang: cs

Letadlo Monarcha je výkonný termický motorový větroň vhodný i do silné termiky. Plánek na letadlo Monarcha jsem koupil od redakce RC modeláře, není vytisknut dobře. Měli využít tisku do šířky! Takto je např plán pro výškovku zbytečně rozdělen na dva kusy. Křídlo by také mohlo byt v jednou kuse a to samé platí i pro trup. Ale hlavně místo řezu, kde jsou části letadla rozděleny, je umístěn náhodně. Osobně jsem čekal přesah nebo řez např na hranici žeber, což se mě vymstilo! Takže jsem výškovku slepil o 2 nebo 3mm kratší a křídlo asi o 1.cm. Naštěstí aspoň u křídla jsem si to uvědomil dříve než jsem ho začal stavět. Prostě někde někdo šetřil na papíře :-(


Některé věci, které jsem koupil spolu s trupem:
material na Monarchu

Délka nosné trubky se mě nezdá příliš dlouhá, ale budu jí muset věřit, navíc jsem ji koupil i s pouzdrem, takže delší bych tam nestrčil. Jinak jsem při stavbě zjistil, ze je to asi proto, že trubka je skloněna dolů. Jinak laminátový trup se mě velmi libí, ale zatím jsem s laminátovým trupem neměl tu čest, takže to není objektivní posouzení.

Co se týče návodu v RC modeláři je sice podrobný, ale něco není fakt napsáno konkretně, ale už dávno jsem přišel na to, že je vše lepší si dělat svým zažitým způsobem nebo se nad postupem někoho cizího nejdříve zamyslet.

Žebra jsem neměl kupovat. Na žebrech výškovky byly zářezy pro nosník moc vyhloubené, čehož jsem si všiml pozdě. :-@ Na žebrech pro hlavní křídlo jsem zase zářezy pro nosníky musel dopilovat, což dalo dost práce. Kdybych si žebra nekoupil (stály 500Kč), tak by rašplovou interpolací sice výsledek nemohl být tak přesný, ale zářezy pro nosníky by byly a pokud bych žebra páskoval, tak by výsledek byl mnohem lepší a taky i pevnější a i potahování je pak o něčem jiném.


Do letadla jsem si koupil serva HS-81, ale v kombinaci s přijímačem HPD-07RH, který se dodával spolu s Eclipse7 QPCM se však vyskytli problémy. Tento přijímač je s těmito servi nekompatibilní. Na internetu jsem pak našel:

" I když to HITEC nepřiznává existují nejméně dvě verze software QPCM přijímačů, z nichž ta starší má problém s použitím některých serv, protože nemá konstantní délku rámce pro serva."


předběžná váha: 1400g vzor 1360g baterie: 3300mAh vzor 2200mAh motor: AXI 2814/10 (ale pod označením twister od MS) vzor má motor Phasor 15/4 rozpětí:2820mm délka: 280mm vrtule: sklopná 9/5"


Směrové kormidlo:
směrovka

Výškové kormidlo:
výškovka

Stavba křídla: stavba křidla

Hotové křídlo:
křídla

Dokončení hrubé stavby a složení letadla:
trup+křídla

Krytu pro serva v křídle:
držáky serv držáky serv

Servo v křídle pro ovládání křidélek:
místo pro serva v křídle servo v křídle

Ovládání výškovky:
ovládání výškovky

Pohyblivé plochy po potažení papírem a lakovaní:
pohyblivé plochy

Kryt kabiny:
kabina

Zadělané servo, které ovládá křidélko:
náhon křidélka zakrytý náhon křidélka zakrytý náhon křidélka Náhon ovládání směrovky:
náhon směrovky

Rozmístění komponent v trupu letadla:
vnitřek kabiny

vnitřek kabiny

Hotové letadlo:
hotové a sestavené letadlo

ocasní plochy

předek letadla

Servo v křídle, které prosvítá skrze potahový papír:
servo v křídle

Dne 15. prosince 2007 jsem byl Monarchu zalétat.
Sice se na letišti trochu rozfoukalo, ale to Monarchovi nevadilo. Letadlo nebylo potřeba nijak trimovat, a vzhledem k letovým podmínkám to více ladit ani nemělo smysl. Na výškovku reagoval dostatečně dobře pro běžné řízení, na křidélka také, jen na každou stranu trochu jinak. Na směrovku bohužel moc nereagoval. Ale toto jsou jen prvotní poznatky a pořádné otestování teprve přijde a to včetně použití křidélek jako klapek.
Motor má dostatečný tah. Jen by ho možná, ale opravdu jen možná, bylo třeba trochu potlačit. Jinak motor jsem už při stavbě trochu potlačil a vyosil a vyosení se zdá být OK.
Letadlo jsem radši moc nedráždil a vzhledem k tomu, že byla docela kosa, tak jsem polétal jen 10 minut.

Fotky ze zalétaní:
držim letadlo Monarcha držim letadlo Monarcha

letadlo po přistání

Návrhy na vylepšení po dlouhodobých zkušenostech

Do trupu by se vešly i standardně velká serva (osobně mě doma takové zbytečně leží), zároveň by byly i menší zátěží pro stabilizátor regulátoru. U křidélek přesně do středu přilepit panty. K ocasu trupu přilepit "ocásek" přesně v ose. Na správném místě vyvést táhlo výškovky. Do dírky ve směrovce, která nese výškovku, dát hliníkovou dutinku, aby tam výškovka přesně seděla a dírka více vydržela. V pevné části směrovky mít dostatek místa pro pohyb pohyblivé části směrovky.

Krásné zimní přistání s Monarchou, i když bez stoupavých proudů a přistání do sněhu:
letadlo monarcha zimní přistání

Články na podobné téma

Stavba radiem řízení polo-makety letadla Valkyrie-A

Akrobatické rádiem řízené letadlo Satan

Letadlo Cipísek

Malý rádiem řízený větroň Vážka

Letadlo Akro

Letadlo Jeseter

Letadlo na elektrický motor
Letadlo se vznětovým motorem
Moje první letadla: kategorie A2
Větroň Sunrider
Fokker

Málé akrobatické letadlo Jakro

Lupo - rádiem řízené letadlo kategorie Slow-Fly

Odběr novinek

Pokud máte zájem dostávat příležitostně na email novinky.
Můžete se vyplněním emailu registrovat k odběru novinek.


+