Něměcko, Sazko, Drážďany
8. října 2024Když se objevil důvod jet pracovně do Drážďan, tak jsem se to rozhodl pojmout jako výlet. Dva pracovní dny s tím, že den před a den po budu mít svůj individuální cykloturistický program.
Jednou z hlavní výhod freelancingu, je že člověk může pružně nakládat se svým časem a místem, tedy sám volit kde se vyskytuje. Když jsem dostal informaci, že se bude konat Setkání freelancerů v Drážďanech, hnedka jsem věděl, že se zúčastněním. V Německu jsem byl pouze párkrát pracovně, nikdy jako turista. A tak příležitost vzít si sebou bicykl a poznat Německo a Drážďany detailně jsem uvítal. Navíc takový styl cestování je velice časově efektivní a finančně nenáročný. Dopředu jsem si tedy objednal bydlení na čtyři noci (přes moje oblíbené AirBnB) a čekal jaké na ty dny vyjde počasí.
Drážďany jsou kousek za hranicemi, takže cesta tam netrvá ani nijak dlouho. Pokud jde o nedávný historický kontext, tak se jedná o bývalé východní Německo. Drážďany jsou hlavním správním městem oblasti zvané Sazko. Při cestovaní je dobré si takový kontext uvědomit, protože Německo je velké. Historicky se Německo skládá z mnoha původně nezávislých a rozdílných částí, kde společným znakem byl Německý jazyk. I rozdělení na východní a západní Německo zanechalo v Němcích velký otisk.
Město Tharandt
Na cestu jsem vyrazil o den dříve. První den si udělal výlet a druhý den jsem se tak mohl probudit rovnou v Drážďanech.
Jelikož jsou Drážďany hnedka za hranicemi nebylo moc na výběr kde po cestě zastavit.
Zastavil jsem kousek od Drážďan a udělal si cyklistické kolečko přes historické město Tharandt.
Zde je GPS záznam z mé trasy:
Zřícenina hradu ve městě Tharandt:
Video z hradu ve městě Tharandt:
Asi nějaký zámek, který je vedle hradu:
Němci jsou velmi pečlivý a pořádku milovní. Němci se své okolí pečlivě starají. Pečují jak o přírodu, tak o to co vytvořili lidi. Příroda je tak hezká a čistá stejně tak města jsou čistá a pečlivě udržovaná.
Pečlivost a údržba je vidět i na hřbitově:
Drážďany
Dráždany se nachází na řece Labi. Město bylo za druhé světové války kompletně vybombardováno.
Často místo budov zbyla suť nebo zůstaly stát jen stěny budov, které se pak kvůli statice museli stejně zbořit.
Člověk tak nevěří, že všechno bylo postaveno kompletně znova.
Historické centrum je honosné mnohem udržovanější než např Praha.
Přesto, že město bylo za druhé světové války celé vybombardovávané, tak obsahuje spousta velkých historických památek v dobrém stavu.
Kladu si tedy otázku na kolik jsou historické. A jak je možné, že když v Drážďanech musely většinu staveb stavět skoro znova,
tak v Praze návštěvník vidí často nehezké budovy, protože jsou minimálně udržované někde i památky chátrají.
Pohled a řeku, most směrem na historické centrum Drážďan:
Muzeum
Nedaleko centra města je zámek, kde je vojenské muzeum.
Venku je možno si bezplatně prohlédnou velké vojenské stroje.
Je tam například k vidění i raketový systém HIMARS na podvozku nákladního auta MAN.
Tento systém je stále používaný a to například i na bojové frontě mezi Ruskem a Ukrajinou (rok 2023/2024).
Pozemní a vzdušná vojenská technika:
Infrastruktura
Infrastruktura města je pro lidi velice dobrá všude jsou příjemná místa pro lidi a všechno je propojené. Máte si tak kde sednou, můžete jít do stínu stromů, jít se projít do parku a všude se dostanete bez složitého obcházení.
Na kole se dá všude velice jednoduše, pohodlně a rychle dostat.
Ostatně důkazem toho je i velice rušný cyklistický provoz obzvláště ráno a pak odpoledne. To je doba, kdy lidi používají kolo pro přemístění Z a DO práce.
Místní cykliti dosahují úplně běžně průměrné rychlosti 25km/hod.
Při jízdě na silnici se semafory pak absolvují vlastně několik sprintů.
Takže sportovní formu oproti pražanům měli vytrénovanou. Pražané by občany Drážďan asi považovali za závodníky.
Důsledkem podpory cyklistiky je, že všude jsou cyklostezky a lidi toho aktivně využívají.
V praxi se z okraje města dostanete jízdou přes park velice pohodlně a rychle do centra města.
Určitě rychleji než pomocí MHD a autem by to nebylo o moc rychlejší.
Díky tomu, že město je na rovině, tak je to na kole i pohodlné. Ale hlavně je to pohodlné díky dobrému povrchu cest a dobře navržené infrastruktuře!
Důkazem podpory cyklistiky v Drážďanech je i toto foto, kde je nekonečná řada stojanů pro kola:
V Praze stojany bohužel najdete jen málo kde. Například u obchodů nebo státních úřadů chybí.
Výrazně jiné to je však v jiných českých městech. Například Týn nad Vltavou má praktické a hezké stojany na kola na mnoha místech.
Příklad tras jak se dá pohodlně projet městem Drážďany a město tak prozkoumat, poznat a dostat se tam kam potřebujete:
Když v Drážďanech z nějakých důvodů zaberou cyklostezku pro nějakou společenskou akci.
Tak okolo toto místa postaví náhradní cestu pro cyklity z plastových desek:
Voda
Na okraji Drážďan je velké pískové jezero s čistou vodou. Dá se tam jednoduše dojet na kole.
Krásně si tam zaplavete a nebo můžete vyzkoušet vodní sport waterboard.
Výlet u hranic Německo a Česká republika
Při návratu z Německa do České Republiky jsem si udělat cyklistický výlet u hranic:
Mobilní Internetové tarify
Při cestování vždy zkoumám jaká je situace na trhu s mobilním Internetem.
U firmy Vodafon jsem byl zjišťovat co mají v nabídce:
- smart unlimited 84,99EUR, nemecko unlimited, roaming 80GB
- 105GB/měsíc 64,99EUR
- předplácená karta: 30GB 30EUR (na kartě je přednabito 20EUR) a každý měsíc platba 20EUR (jednalo se o novinku)
Tarify, které je možno běžně koupit v obchodech:
Ceny potravin
Potraviny jako je Coca-Cola a Nutela jsou pro lůzu a lidi co si neváží svého zdraví, proto mě ceny těchto potravin nezajímají. Zodpovědného člověka bude zajímat například cena: rýže, brambor, masa, cottage, ovoce a zeleniny. A také jejich kvalita.
Abych subjektivně nabral informace o cenách protavit v Německu a díky tomu si udělat svůj objektivní názor, vydal jsem se na nákup a obhlídku potravin v Německu.
Zde jsou nějaké účty od nákupů:
Normální potraviny jsou stejné kvality.
Pokud jde o potraviny typu junk food, tak u těch je v Německu vyšší kvalita, asi z toho důvodu, že úplný odpad by Něměc na rozdíl od Čecha nekoupil a nejedl.
Moje zkušenost a závěr tedy je, že potraviny v Německu nejsou ani lepší ani levnější, spíše dražší.
Je potřeba však vzít v potaz, že v Německu je cca dvakrát vyšší mzda viz např.
článek o mzdách v Německu a Česku.
Takže byť jsou potraviny v Německu mírně dražší, tak vzhledem ke kupní síle Němce, ho stojí cca polovinu.
Závěr
Určitě se vydejte do Německa, ať poznáte na vlastní oči jaké to tam je!
Seznam všech GPS záznamů tras z Německa najdete na mém mapovém serveru v části trasy Sazko.
Další fotky z cesty do Drážďan a dalších míst najdete na mém Instagram účtu.
Články na podobné téma
Cestování: kempování a nomádění
Nomádění ve Wroclawi
Nomádění v Las Palmas
Platby v cizích měnách při cestování a na Internetu
Jak začít cestovat. Kde vzít čas a peníze?
Odběr novinek
Pokud máte zájem dostávat příležitostně na email novinky.
Můžete se vyplněním emailu registrovat k
odběru novinek.
+