Návštěva města Poznaň

20. října 2025

Lang: cs en de es

Pracovně jsem navštívil město Poznaň v Polsku a při té příležitosti jsem město Poznaň prozkoumal. Svou krátkou zkušenost jsem se rozhodl shrnout v tomto článku.

V roce 2022 jsem dvakrát dlouhodobě navštívil Polsko a město Vratislav (Wrocław). Měl jsem od té doby v plánu opět navštívit Polsko, chtěl jsem ho navštívit tedy například v létě v roce 2025. Časově to však nevycházelo. Nakonec jsem však našel skulinku v diáři a práce mě zavála na začátku října do města Poznaň.

Byla to vlastně moje první delší pracovní cesta s novým pracovním notebookem Thinkpad P14s.

Cesta

Poznaň je město, které je už docela vzdálené od hranic a nachází se cca na půli cesty k moři. V roce 2025 je již po překročení polských hranic možné najet na dálnici a do Poznaně pokračovat po dálnici. Cesta tak trvá od hranic cca 3 hodiny. Polské dálnice jsou ve výborném stavu a nejsou přeplněné, takže cesta je rychlá a plynulá. Většina polských dálnic je navíc zdarma, takže nemusíte řešit dálniční známku. Konkrétně placené jsou pouze soukromé dálnice. Státní dálnice jsou zdarma. Ostatně když je jednou občané zaplatili z daní, proč by je měli platit znova? Cesta po polské dálnici od hranic směr z Trutnova do města Poznaň je po státních dálnicích a tedy plně zdarma.
Cesta není celou dobu po dálnici, protože v rámci optimalizace trasy je potřeba přejet mezi dvěma dálnicemi. Kratší úsek je proto třeba jet v Polsku i mimo dálniční síť.

Opevnění z druhé světové války

Po cestě jsem se zastavil na hranicích ještě u opevnění z druhé světové války. Na této hranici totiž před druhou světovou válkou byla Německá říše. Až následně, aby Rusko mělo víc území, se muselo Polsko na úkor Německa posunout. Na dnešní Polsko České hranici se tedy nachází opevnění, které mělo chránit Československo před německou říší:
ww2-ropik

Při překročení hranic bylo vidět, jak města a budovy u hranic jsou ve špatném stavu, protože vše je centralizované, a tak okrajové oblasti jsou nezajímavé a bez financí, a tedy i bez investic.

Na české straně hranice se intenzivně buduje dálnice, která má propojit Polsko s českou dálnic, která zatím končí u města Jaroměř.

Ubytování

Většinou se snažím najít ubytování spíš na okraji nebo někde u zeleně. Ale protože jsem plánoval pracovně navštívit meetupy a navštívit známého za účelem diskuze o práci, zvolil jsem místo blíž centru. Mělo to své výhody, ale i nevýhody. Jedna z nevýhod bylo, že tam nebylo bezplatné parkování a přímo před barákem jezdila tramvaj. Byt nebyl ideální, nicméně byl tam normální stůl a židle, takže jsem se mohl věnovat v průběhu dne i práci.

K dispozici jsem měl televizi s HDMI, kterou jsem mohl použít jako externí monitor. Při postavení konferenčního stolku na běžný stůl jsem si byl schopen udělat pracoviště ve stoje:
standing-work

Internet byl velmi pomalý, ale naštěstí mam nastavené moje pracovní prostředí tak, že nepotřebuji nutně rychlý Internet. Celkově se tak daný byt dat použít jako přijatelná kancelář pro práci. A vyšlo to určitě i levněji než hotel.

Mimo pracovní dobu, tedy večer a o víkendu je parkování zdarma:
parking-machine

Infrastruktura

Poznaň je město, které leží na rovině a má kruhovou strukturu stejně jako například Hradec Králové v České Republice nebo Vratislav (Wrocław)
Téměř centra města vedou tří obří plochy přírody skrze něž se můžete dostat přírodou ven z města. Množstvím zeleně v uvnitř města mě Poznaň připomíná město Vídeň.

Po městě se můžete pohybovat pomocí sítě tramvají. Jízdenky se kupují pomocí platební karty. Systém si vaši kartu pamatuje a na konci dne se odečte podle toho, jestli vám stačily jednorázové jízdenky nebo by to bylo v rámci celodenního jízdného.

Jak je zvykem ve vyspělém městě/zemi, je infrastruktura všude přizpůsobena i cyklistům:
cycling-path I v podzimním počasí tak bylo vidět mnoho lidí, kteří kolo používají prostě jako běžný dopravní prostředek.
Použití kola totiž umožňuje vysokou rychlost pohyby, zároveň pružnost a přitom není potřeba obří infrastruktura pro auta, která se lehce rychle naplní. A i já jsem použil okolo k tomu abych se ve volném čase město a okolí prozkoumal.

Město se velmi stará o to, aby občané měli dobře zařízené venkovní prostory. U jezer jsou zdarma přístupné pláže s lehátky. Při cestě jsem úplně náhodou objevil na workatouvé hřiště, tedy místo kde lze venku posilovat s využitím vlastní váhy.
poznan-workout

Nebo venkovní stůl pro stolní tennis. Na druhé straně cesty pak vidíte přístřešek pro kola.
poznan-cycling-stand-table-tenis

Hřiště pro brach volejbal, které je přístupné zdarma pro veřejnost je také výborný počin:
field-for-beach-volleyball

Budovy

I v centru se vyskytují budovy ve špatném stavu. Problém je prý způsoben tím, že není úplně známý majitel. Spousta budov je opravených a udržovaných. V blízkém centru je spousta nových moderních budov. Na okraji města je bohatá nová moderní výstavba. Pocitově jsem měl dojem, že se tam skutečně staví víc než v České republice.

poznan-old-building
poznan-old-building

Turistika

Město Poznaň nabízí mnoho pro turisty, já jsem bohužel neměl čas být turistou.

Osvícená skulptura na náměstí:
poznan sculpture

Cesta okolo místa, které připomíná druhou světovou válku:
bicycle-cannon

Centrum

Město Poznaň má krásné historické centrum. Zde je městská radnice:
poznan town hall

Palmárium

V městě Poznaň palmárium což je vlastně skleník, kde jsou tropické rosliny. Kromě rostlin tam měli i mnoho tropických akvárií:

Ceny

Cenu jsou v Polsku příznivé. Podobné jako v České republice, jen mírně nižší díky nižšímu DPH.

Meetupy

Poznaň je větší město než Wroclav. Zároveň říjen již není prázdninový měsíc, přesto jsem objevil menší počet IT akcí a jiných společenských akcí. Nebo možná je třeba spíše hledat přes Facebook. (Já typicky používám aplikaci Meetuo.com)

Cyklistika

Bohužel jsem neměl příliš času ani nebylo ideální počasí na cyklistiku, tak jsem město jen orientačně prozkoumal na kole. Pokud by člověk se chtěl používat kolo k pohybu po městě nebo jezdit na cyklistické výlety město Poznaň je k tom ideální.

Jak vypadá město Poznaň ze sedla kola:

Moje GPS záznamy tras ve městě Poznaň
gps-logy-tras-poznan

Shrnutí

Určitě by bylo pěkné žít a pracovat v městě Poznani. Hlavní díky dobrému zázemí pro život, cestování na kole a přírodě všude okolo centra.

Články na podobné téma

Výlet do Athén a plavba na Katamaránu
Něměcko, Sazko, Drážďany
Cestování: kempování a nomádění
Nomádění ve Wroclawi
Nomádění v Las Palmas
Platby v cizích měnách při cestování a na Internetu
Jak začít cestovat. Kde vzít čas a peníze?

Odběr novinek

Pokud máte zájem dostávat příležitostně na email novinky.
Můžete se vyplněním emailu registrovat k odběru novinek.


+