MENU

Zdravé jídlo pro dospělé i děti

17. Leden 2015

Někdo se chce stravovat chutně, někdo zdravě, někdo levně. Na první pohled se tyto požadavky vylučují, ale opak je pravdou! Při dobře rozmyšleném stravovacím plánu je možno vyhovět všem požadavkům.

konzerva tuňáka

Složení potravin

Každý, kdo se zajímá o stravu, ať už kvůli zdraví, hubnutí nebo lepším sportovním výkonům, by měl vědět, co jsou hlavní složky jídla. Ten, koho hlavně zajímá cena, se také musí zajímat o složení, aby věděl, za co ve skutečnosti platí.
Hlavní složky stravy jsou: cukry (sacharidy), tuky a bílkoviny (proteiny). Ani bez jednoho se tělo neobejde. Pokud bych měl něco označit jako důležitější, tak cukry, protože ty potřebuje lidské tělo neustále. Hlavně proto, že se bez nich neobejde mozek, stejně jako se neobejde bez kyslíku.
Cukry jsou hlavně rychlý zdroj energie. Bílkoviny slouží hlavně jako stavební jednotka. Tuky se používají hlavně jako vytrvalostní zdroj energie. Ale všechny tyto tři hlavní složky plní v těle i další funkce a částečně jsou i vzájemně zastupitelné.
Dále jídlo obsahuje další rozličné stopové složky, jako jsou například vitamíny a minerály.

Prosím nezaměňovat cukry za cukr (sacharózu) čili rafinovaný řepný cukr.

Stravování

Něžné pohlaví obvykle řeší stravu mnohem více než muži a právě ženy se snaží hubnout a zdravě živit svoje děti, ale bohužel obvykle bez hlubší znalosti stravy. A svoje stravování řeší na základě rad různých článků z bulvárních časopisů nebo se dají ovlivnit lživou a klamavou reklamou. Muži pak doplácí na neznalost stravy a vtíravou reklamní propagandu ve sportu. Obvykle se tak zaměřují na doplňky stravy, ale nedoženou tak každodenní špatné stravování. Kvalita stravy ovlivňuje i růst dětí a jejich výkony, a to nejen na hřišti, ale i ve škole. Studie dokazují, že špatně živené děti více zlobí a mají horší studijní výsledky.

Zásadní problém je konzumace rychlých cukrů, též označovaných jako krátké nebo jednoduché. Typickým příkladem je sacharóza čili řepný cukr. Naopak rýže a brambory jsou vhodným zdrojem cukrů složitých, též označovaných jako dlouhé nebo komplexní.

Je sice dobré sledovat kalorie, ale stravovat se podle kalorií není dobré! Lepší je si počítat bílkoviny, sacharidy a tuky zvlášť a hodnotit poměr energie získaný z těchto základních složek. Také je potřeba aspoň orientačně umět zhodnotit, zdali konzumujeme ve velké převaze komplexní sacharidy nebo většina konzumovaných cukrů jsou jednoduché cukry, jako je sacharóza (řepný cukr), fruktóza a glukóza. Typicky zbytečným zdrojem rychlých cukrů jsou sladké limonády a šťávy, které navíc ještě obsahují různou chemii v podobě barviv a sladidel. Tato chemie pak způsobuje například hyperaktivitu dětí a další zdánlivě nevysvětlitelné problémy. Lepší je se naučit pít odstátou vodu z kohoutku.

Dále je dobré si orientačně zhodnotit, zdali konzumujeme převážně "zdravé" tuky, jako je olivový olej a rybí tuk, nebo nezdravé tuky, jako je sádlo. Ztuženým tukům, které navíc obsahují v různém množství trans-mastné tuky, je lepší se vyhnout úplně. Takovýto tuk se prodává jako takzvaný tuk na pečení a obsažen je hlavně v kupovaném cukroví a dalších sladkých výrobcích, jako jsou například i koláče.

Maso je také potřeba konzumovat, protože je zdrojem bílkovin. Je sice možné získávat bílkoviny i z rostlinné stravy, ale rostlinné zdroje jsou na bílkoviny chudší a méně pestré. Ovšem pro vegetariána, který stravě skutečně rozumí a hlídá si skladbu svého jídla, by neměl být problém získávat dostatek různých bílkovin i bez masa.
Zásadním problémem při konzumaci masa je tuk. Například v České republice je zvykem konzumovat jídla z masa, jako je krkovice. Toto maso sice není vyloženě nezdravé, ale při dnešních fyzicky neaktivních povoláních je lepší si jídla z takto tučného masa dopřávat jen výjimečně. Ostatně i dříve, kdy lidé pracovali výhradně fyzicky, si kus masa mohli dopřávat jen o víkendu a nebo ještě výjimečněji.

těstoviny

Nevhodná jídla z reklam

Nevhodné jídlo se dá sehnat na každém rohu a je ho plná televize. Není pak divu, že spousta lidí má se stravováním problém.

Typičtí zástupci špatného jídla jsou například:
Snickers, která je plná tuku a rychlých cukrů. Přitom ji reklama propaguje jako něco, co je plnohodnotné jídlo, ale přitom se jedná jen o zákusek, vhodný ke konzumaci jen výjimečně. Reklama a samotný název jogurtu Dobrá máma má vzbudit v matkách dojem, že jsou dobré mámy, ale spíše opak je pravdou. Jogurty to jsou nekvalitní a navíc drahé, a tak spíše přichází na mysl otázka, zdali je právě nekupují špatné matky, aby tak ukonejšily svoje svědomí. Problémem jsou i jiné jogurty, ostatně mnoho z nich se za jogurty už ani nedá považovat. Jistotou jsou bílé jogurty, jako je například Hollandia :-).
Dnešní doba je pro vyspělou část společnosti typická dostatkem potravy, která je navíc energeticky vydatná, a tak je potřeba si stravu hlídat a obzvlášť množství rychlých cukrů v ní. Přitom právě nezdravá strava se vyrábí nejvíce a výrobci na ni loví své zákazníky už v mládí, obdobně jako výrobci tabáku. Ani děti by měly konzumovat příliš sladkého jídla. Obzvláště je dobré se úplně vyhnout cukerným cukrlátkům, která obsahují pouze cukr a chemii. Je smutné, že takovéto sladkosti jsou běžně rozdávané i na lékařských pracovištích. Vhodnější je chutě řešit upečením vlastního sladkého jídla doma, například koláče s tvarohem.

cokoladovy-dort

Jako jídlo pro děti jsou prezentovaná i jídla jako Nesquik, cornflakes a jim podobné. Ani tato jídla nejsou vhodná do zdravého jídelníčku a ani se nehodí ke snídani. Jedná se už o průmyslově vyrobené jídlo, které je navíc často doslazované. Takovéto jídlo nemůže dětem zajistit dostatek energie ani na dopoledne a při dlouhodobé konzumaci způsobuje obezitu.
Pěkně znějící reklama je na výrobek Bebe dobré ráno, která tvrdí, že tato sušenka dodá energii na celý den, ale snaha vydělat co nejvíce tu vyplodila další nesmysl. Tvrdit, že stačí ráno zkonzumovat balení sušenek a po zbytek dne držet hladovku, a při tom se tvářit, že je to zdravé a ještě u toho budete šťastni, musela prázdná mysl... Lepší je označit takový produkt za energy tyčinku. Ale takové produkty už naštěstí kupující prokoukli. Ostatně všechny energy tyčinky včetně například těch speciálních pro kulturisty, které jsou označené jako proteinové, obsahují vždy hlavně hodně tuku a jednoduchých cukrů.

Problém je také v přípravě jídla. Velmi často se používá předpřipravené jídlo, které se pak smaží v oleji. Nejlepší přístup je naopak vařit z čerstvých surovin a vše připravovat jednoduše a rychle.

Klasické stravovaní několikrát denně z běžných hlavních chodů se prostě nedá ničím nahradit!

Cena zdravé stravy

Zdravé jídlo je kvalitní a takové nebude nejlevnější. Ale je třeba vzít v úvahu, že i špatné produkty jsou drahé. Tedy cena je při prvním pohledu jen orientační. Také je při nakupování potřeba myslet na to, že drahé potraviny se dají nahradit jinými alternativami, které jsou také kvalitní, ale levnější. Například není nutné z ryb kupovat jen lososa, pstruh je také velice kvalitní ryba a je levnější. Navíc tato ryba se chová v České republice, takže je dobré ji koupit z místní produkce, nejlépe čerstvě zabitou! Ve výsledku je to mnohem lepší řešení než mražený losos, protože při koupi ryby přímo od chovatele získáte zaručeně čerstvou a přitom levnou potravinu.
Kulturisté rádi kupují kuřecí prsa a stěžují si na cenu hovězího. Ale kdyby se podívali na cenu kuřecích prsou a na cenu hovězího předního, zjistili by, že cenový rozdíl není skoro žádný! Obecně lidé totiž cenu suroviny na jídlo hodnotí dle průměru nebo typického kusu masa. Ale již naporcovaná kuřecí prsa jsou to nejdražší kuřecí maso a na krávě není jen hovězí svíčková, ale i levnější části a nejlevnější je právě přední hovězí. Ten, kdo kupuje z kuřete jen kuřecí prsa, neumí vařit, je lenoch, a neumí hospodařit s penězi. Nejvýhodnější je koupit celé kuře a to upéct celé. Nebo vykostit a udělat z něj roládu a z kostí kuřecí vývar/polévku. Nebo naporcovat kuře a zpracovat jednotlivé části zvlášť. Takto dosáhnete mnohem pestřejšího jídelníčku, který se tak stává chutnější, a to za cenu 1/3 ceny kuřecích prs. Za původní peníze tak nakoupíte 3x tolik masa!
Nejkvalitnější přílohou je rýže, její příprava je přitom jednoduchá. Na cenu rýže si nelze stěžovat. Rýže se dá připravit na mnoho způsobů a rýže jako příloha se hodí téměř ke všem jídlům.

Vykostěné kuřecí stehno:
vykostene-kureci-stehno

Ušetřit se dá hlavně tam, kde se hodně a často zbytečně utrácí.
Výhodnější je například kupovat sušený hrách místo mraženého nebo konzervovaného. Nemá smysl kupovat rýži basmati, která je dražší. Úplně stejnou funkci ve zdravém jídelníčku zastoupí běžná rýže v balení cca 22 Kč/kg (cena z roku 2015). Za tuto cenu se pak dá udělat z jednoho balení rýže cca 7 porcí.

Veřejné stravování

Když už člověk vyřeší stravování doma, zjistí, že zásadní problém je stravovaní veřejné. Všude jsou fastfoody a kvalita restaurací je bídná, o zdravém jídle ani nemluvě. A tak člověku často nezbývá, než stravu pořešit předem doma. Smutné je, že i ve školních jídelnách je strava špatná, často ještě horší a nechutnější než v hospodách. Pak není divu, že děti radši ve škole konzumují různé prefabrikované sladké výrobky. Většinou však zodpovědnost dospělých není vidět ani na svačinách, kde chybí jakákoli kvalita i kreativita. Čest výjimkám.

Přeji dobrou chuť a pevné zdraví.

Všechny články o vaření:

Krkonošské kyselo
Výroba grilu
Výroba dřevěného uhlí
Co jsem to ogriloval
Co jsem uvařil
Zdravé jídlo pro dospělé i děti
Šunka




Flattr this



Ověřit CSS!

kontakt na autora článku:
email:mail (uzenáč) josefjebavy.cz