Horské kolo Duratec Torain C1 29inch

4. července 2011

Přestože je moje staré kolo díky pravidelné údržbě v dobrém stavu, rozhodl jsem se, pořídit nové kolo, protože to staré je na mě až příliš malé a jízda na něm je spíš proti mému zdraví.

Po počáteční obhlídce situace jsem sice došel k závěru, že na mě kolo nebude a budu se muset vzdát cyklistiky. Ostatně jsem na cyklistiku díky nedostatku času a hlavně malému kolu již částečně zanevřel. Ale díky dobrému kamarádu, který se cyklistice věnuje závodně, jsem nemohl zapomenou a přestat o snít rychlé jízdě po silnici, sjezdech v drsném terénu a na bodavý horský větřík ve tváří.
Nakonec jsem však zjistil, že i běžný smrtelník si může nechat udělat rám na míru a při dnešních technologiích a trendu, ani nemusí být rám zas tak extrémně velký, jak jsem čekal.
Sice cenově pak takové kolo patří do kategorie profi kol, ale to i kvalitou a je to investice na celý život.

    moje požadavky na nové kolo a když tak pořádné:
  • horské kolo čili MTB
  • rám 26" čili 64 cm
  • 29" kola
  • dvojité ráfky
  • veliké kliky u šlapek
  • velký představec a velká řidítka
  • přední vidlice odpružená, zadní ne
  • kotoučové brzdy
  • řazení páčkové
  • rohy dlouhé a tlusté
  • osazení deore
    Ne každý preferuje kotoučové brzdy, a tak jsem si sepsal pro a proti:
  • brzdí dobře bez ohledu na počasí
  • přesnější brzdění
  • menší údržba
  • neopravitelné v terénu
  • stačí menší síla pro brzdění
  • zvládá lépe delší brzdění, tedy vhodné pro sjezdy
  • pozor! brzdění se přenáší ze středu kola přes dráty na ráfek
Nakonec jsem zvolil rám firmy Duratec, která dělá rámy a také přeměřují jezdce. Rám má 60cm tedy přibližně 24". Základní udávaná velikost rámu sice není o tolik vetší, ale hlavní rozdíl je v ostatních rozměrech a geometrii rámu, rám je prostě větší a hlavně i delší. Kolo jsem si nechal kompletně osadit také u nich, díky velikosti přišly v úvahu komponenty od firmy Shimano. Celý rám je z oversize trubek, z čehož plyne lepší pevnost a také použití oversize sedlové trubky, která pak má také vetší nosnost.

Vybalování kola:
kolo unboxing kolo  unboxing

Vybalené rozložené kolo:
kolo Duratec Torrein C1 29inch vybalovaní

Sestavené kolo:
horské kolo Duratec Torrein C1 29inch

Porovnání starého kola LeaderFox Evolution s novým Duratec Torrein C1 29inch:
LeaderFox Evolution Duratec Torrein C1 29inch

Brzdový kotouč:
brzdový kotouč

Sedlo WTB Speed V Comp (rozměry 142mm × 265mm váha 380g ) s oversize sedlovou trubkou Truvativ:
sedlo WTB Speed V Comp

Kliky s převodníkem jsou Shimano Deore XT, FCM 770-10sp/9sp, 180mm, 44-32-22T.
Přesmykač Shimano Deore SLX na navářku.
kliky Shimano Deore XT , přesmykač Shimano Deore SLX

Zadní kolo s kazetou Shimano Deore CS-HG, 11-32T
kazeta Shimano Deore CS-HG

Páky řazení a brzd k sobě dokonale nepasují. Proto jsem nejprve přehodil jejich pořadí, abych se dostal lépe k řazení. Ale nakonec, abych měl dostatek místa pro ruce, jsem je posunul více ke středu řidítek a abych je mohl ještě více posunutou, tak jsem se vrátil k původnímu pořadí.
páky řazení a brzd
páky řazení a brzd
páky řazení a brzd

Konečné uspořádání na řídítkách včetně držáku na Openmoko Neo FreeRunner s navigací.
Nejlepší mapa je OpenStreetMap a verze pro peší a cyklo turisty je OSM MTB Mapa České republiky.

Jelikož je rám obzvláště velký, tak trubky nejsou lehčené a u hlavy rámu jsou ještě výztuhy.
hlava rámu hlava rámu

Pořádný zadní blatník, tedy ten co vede až dolů ke středu kola, se pro 29" kola nedá sehnat. Pro jsem musel řešit jak upravit přidělání blatníku pro 26" kola. Jak jsem to vyřešil je vidět na obrázku:
zadní blatník
PS: Bez objednání navářky pro blatník, nebude mít pořádný blatník ani na co přidělat. Také si můžete objednat navářku pro jiné příslušenství.

Díky velkému rámu si člověk ani neuvědomí, že jsou na rámu osazená 29" kola a kolo vypadá tak nějak úplně normálně, dokud s ním neporovná jiné. Kolo má vetší setrvačnost, což je vlastnost 29" kol a také mají menší valivý odpor. Něco tomu taky přidá i to, že je kolo nové a tak je ještě výborně promazané. Kolo tak jede úplně "samo".
Při prvních jízdách jsem si také musel zvyknout, že sedím mnohem víš a tím pádem mám výš i těžiště, což je takový divný pocit, jako když člověk sedí prvně na kole. Naskládání celého děla je také úplně jiné, už se tak hodně nehrbím nekrčím a můžu natáhnout ruce.
Prostě se na tom jede krásně.
Krosení a rychlosti zdar a málo držkopádů!

Články na podobné téma

Jak jsem vybíral cyklistický dres
Interaktivní mapy tras závodů Jičínské cykloligy
Jak trénovat a regenerovat
Jak se má sportovec správně stravovat
Moje cyklistická sezóna 2013
Silniční kolo Canyon Roadlite AL 6

Cyklistika

Odběr novinek

Pokud máte zájem dostávat příležitostně na email novinky.
Můžete se vyplněním emailu registrovat k odběru novinek.


+