Výběr automobilu pro vysokého řidiče

22. února 2016

Lang: cs

Výběr automobilu pro vysokého řidiče, není tak jednoduchý, jak se průměrně vysokému člověku obvykle jeví. <br> Auta jsou rychlá a levnější než kdy dřív. Cenovou dostupnost způsobuje masová výroba na celé naší planetě. Ovšem to se děje na úkor pestrosti a všechna auta tak jsou navrhována pro průměrnou populaci. <b>Vysoký</b> nebo malý člověk tak má velký problém. Malý řidič je schován za volantem. Vysoký řidič má už problém jen do automobilu nasednout.

Problémy použití pro vysoké řidiče

Pokud se nevezmou v úvahu potřeby vysokého řidiče, vyskytnou se různé problémy. Některé problémy jsou pro nezasvěcenou osobu zdánlivě malicherné. Ale často výrazně snižují bezpečnost a nebo mohou způsobit i zdravotní problémy.

Častý problém vysokého řidiče je výrazně omezený výhled z vozu. Velikost omezení výhledu značně ovlivňuje i celkový tvar karoserie a sloupky - konkrétně šířka a sklon předního sloupku. Špatný výhled výrazně zvyšuje riziko přehlédnutí aut a chodců! A zvyšuje tak možnost nehody.

Pro vysokého řidiče je hodně aut absolutně malých nevhodných. I auta, do kterých se řidič zdánlivě vejde, však mají ve skutečnosti mnoho problémů. V takovém autě si řidič často musí dát sedačku hluboko dolů. Noha v koleni pak svírá nezdravý ostrý úhel. Řidičovým kolenům navíc více či méně překáží volant a musí proto zbytečně vyklánět kolena do stran. Celkové špatné postavení dolních končetin doplňují chodidla, kdy díky tomu, že řidič musí kolena vystrkovat do stran, holeně směřují doprostřed a tím pádem chodilo, aby dosáhlo na plynový pedál, musí být v kotníku extrémně nepřirozeně vytočeno.
Problém často stupňuje i široká střední příčka, která překáží holeni ve snaze dát nohu více doprava.

Ve starších vozidlech, kde byl volant větší a řadící páka dlouhá, to bylo ještě horší. Zatímco volant překážel nohám, tak pravá noha překážela při řazení.

Tato špatná poloha dolních končetin způsobuje špatné prokrvení nohou, zhoršuje reakci řidiče a může způsobit i křeč v noze. Lepší je nedomýšlet, co se může stát dále.

Pokud jde o informatiku, je výhodné zvolit kvalitní, efektivní a uživatelsky přívětivý operační systém. Dbát na dobré umístění monitoru a mít kvalitní židli. Také při výběru automobilu je výhodné volit s rozumem. Protože asi nikdo nechce skončit mrtvý nebo se zdravotními problémy.

Potřeby vysokého řidiče

Vysoký řidič musí mít na zřeteli, aby auto bylo vhodné pro jeho vysokou postavu. Vhodnost je potřeba vždy reálně vyzkoušet posazením do auta. Vše je potřeba pečlivě ověřit: výhled, dostatek prostoru hlavně pro nohy a jejich přirozený pohyb i celkový pohodlný posed při řízení.

Kritéria

Vybírat vhodné auto je stejně složitě a nutné jako vybírat kolo, respektive jeho rám.

Výška

Prvním kriteriem je výška auta. V nízkém autě se nedá nikdy dosáhnout vysokého posedu, který umožňuje dobrý výhled a poskytuje místo pro nohy. Ideální nastavení posedu je, pokud se sedalo posune nahoru. Pak se nohy mohou natáhnout a kolena nemusí svírat ostrý úhel. Často se však stává, že aby se dlouhé nohy vešly pod volant nebo řidičova hlava do auta, musí se sedadlo dát naopak dolů, což je špatně! Samozřejmostí je posunout sedačku až dozadu.

Tvar předního skla

U aut s hodně skoseným předním sklem je často špatně vidět ven. Většinou výhledu překáží boční sloupek, ale také střecha, která z horní části plynule pokračuje dolů vstříc čelnímu sklu, místo toho, aby sklo pokračovalo až nahoru ke střeše.

Vhodné modely aut pro vysokého řidiče

Vyzkoušel jsem několik aut, i když ještě více jich zbývá.

Škoda 120 je absolutně nevhodná, kvůli velkému volantu a dlouhé řadící páce. Nutné je také odstranit středový sloupek s rádiem.

Škoda Felicia je již o něco lepší, ale pro řidiče vyššího jak 190 cm nepoužitelná.

Ford Sharan (Seat Alhambra) se zdá být s kompromisy použitelný.

Citroen Xsara je pro běžného řidiče prostorné auto, ale vzhledem k výšce automobilu není vhodné pro vysokého řidiče. Nicméně vysoký řidič se do takového auta dokáže naskládat a z nutnosti může absolvovat krátké jízdy.

Škoda Fabia a Octavia vysokému řidiči také nepřejí. Oproti Fabii je už snad lepší Citroen Xsara.

Dacia Docker: toto auto mě šokovalo tím, že výrobce v roce 2015 vyrábí model bez polohování volantu. Za příplatek je možné koupit verzi s polohováním, ale pouze v jedné ose :-O.

Nová moderní auta, kde výrobce neškudlí a volant je nastavitelný ve dvou osách, jsou nejvhodnější volbou. Někdy i malé auto překvapí prostorem i pro vysokého řidiče.

Volkswagen Transporter T4 je velice prostorné auto a to i pro cestující. Jen verze s dvousedačkou vedle řidiče jsou bídné. Z tohoto auta je výborně vidět. Sedala jsou vysoko a proto je pod volantem místo pro nohy, které tak mohou být přirozeně umístěny na pedály. U mnou používaného modelu T4 však nebyl polohovatelný volant, což by pak asi zajistilo ideální podmínky pro vytvoření prostoru pro nohy. Ovšem toto auto je určené pro přepravu nákladů nebo pro hodně osob, takže má i větší spotřebu a celkově je zbytečné pro přepravu jedné osoby i pro přepravu dvou cyklistických závodníků.

citroen berlingo 16v

Velice mě zaujal Citroen Berlingo, který se vyrábí i jako Peugeot Partner, Opel Combo a Renault Kangoo. Automobil se vyrábí ve dvoumístné verzi pro přepravu malých nákladů nebo v pětimístné osobní verzi - jedná se vlastně o kombík. Auto se osazuje motory na diesel nebo na benzín a má malou spotřebu.
Auto je vysoké 1.8 metru, je z něho dobře vidět a výhledu nepřekáží sloupky. Volant je polohovatelný v jedné ose. Modely od roku 2008 mohou mít volant polohovatelný i ve dvou osách.
Berlingo je hodně oblíbené auto a často je pořizováno i jako rodinný vůz s benzínovým motorem. Stále však dokáže přepravit větší množství zavazadel. Po složení zadních sedaček je možno přepravovat pohodlně i cyklistická kola.

Nejedná se o žádné snobské auto a tak je cenově dostupné. Díky široké rozšířenosti se dá Citroen Berlingo často koupit v bazaru a stává se tak horkým kandidátem pro vysokého řidiče.
Auto má velké využití. Vlastník auto použije jako řidič pro vlastní přepravu nebo může vzít spolucestující nebo vozit v autě náklad nebo jezdit s autem na cyklistické závody.

Berlingo je v bazarech v několika modelech. Model do roku 2003 má placatá světla, model 2004-2008 má světla vetší a oblejší. Od roku 2008 se vyrábí model s úplně jinak tvarovanou karoserií, proto u něj mám obavu, jak je z auta vidět. Také má široký střední sloupek, který může překážet nohám.

Samozřejmostí je kupovat auto po nekuřákovi, kouření totiž škodí nejen kuřákovi, ale i okolí, v tomto případě automobilu.

Jak je vidět, stále je co vylepšovat. Právě v těchto případech existuje poptávka, kterou automobilky absolutně přehlíží.

Všem přeji bezpečnou a klidnou jízdu.

Články na podobné téma

Odběr novinek

Pokud máte zájem dostávat příležitostně na email novinky.
Můžete se vyplněním emailu registrovat k odběru novinek.


+